Op 13 en 14 juni 2024 zijn beide locaties gesloten.

Hielspoor

Hielspoor is een stekende pijn aan de hiel die vooral aanwezig is na het opstaan. Na een lange autorit bijvoorbeeld. Kortom, hielspoor is het meest pijnlijk na een rustperiode. Meestal wordt de pijn minder na wat beweging. Hierdoor neemt niet iedereen het probleem serieus, want het lijkt op een klacht van voorbijgaande aard. Toch wordt de pijn steeds erger en keert het elke ochtend terug. De kans is groot dat u hielspoor heeft.

Hielspoor of peesplaatontsteking?

Hielspoor en peesplaatontsteking hebben veel overeenkomsten. Hielspoor kan en gevolg zijn van lang sluimerende peesplaatontsteking. De peesplaat is goed voelbaar als de voet hol trekt. Over het algemeen gaat een peesplaatontsteking sneller over, want hierbij hoeft alleen de ontsteking te genezen. Bij hielspoor is er sprake van een ontsteking in de aanhechting van de peesplaat aan het hielbot, waardoor uiteindelijk botvliesontsteking en verkalking ontstaat aan het bot.

Wat zijn de symptomen van hielspoor?

Hielspoor doet vooral veel pijn. Het is voelbaar aan de onderzijde van de hiel en straalt soms iets uit naar de buitenkant van de voet. Door stijfheid en verkorting van de pezen en spieren in ruststand, is de pijn vooral voelbaar na rust. Dus na het slapen, na een dag zittend werk doen of na een lange autorit. Hielspoor in vergevorderd stadium kan ook constante pijnklachten geven. Soms is de pijn zo hevig, dat men anders gaat lopen. Maar een verkeerd looppatroon zorgt op den duur alleen maar voor meer pijnklachten, ook in andere delen van het lichaam.

Is hielspoor te voorkomen?

Hielspoor is het gevolg van overbelasting van de voet en met name de peesplaat. Het is dus ook te voorkomen, maar vaak is het lastig te bepalen wanneer men van overbelasting spreekt. De kans op hielspoor wordt vergroot als er sprake is van:
  • Overpronatie;
  • Stijve of verkorte kuitspieren;
  • Een verkorte achillespees;
  • Langere tijd lopen of staan op een harde ondergrond;
  • Overgewicht of zwangerschap;
  • Overbelasting door sport.
Over het algemeen is het dus goed om sporten rustig om te bouwen, de voeten te laten herstellen na inspanning en deze af en toe wat rust te gunnen.

Hoe wordt hielspoor behandeld?

Bij hielspoor wordt rust aanbevolen. Pezen en spieren hebben tijd nodig om te herstellen. Op die manier kan ook de ontsteking verdwijnen. Soms helpt een ontstekingsremmende pijnstiller. Het gevaar hiervan is echter dat de pijn niet wordt gevoeld en dat men de peesplaat blijft overbelasten. Een fysiotherapeut of podotherapeut kan helpen bij het gedoseerd bewegen en belasten van de voeten. Zo wordt onder begeleiding gewerkt aan sterkere pezen en spieren, zodat er minder snel sprake is van overbelasting. In geval van overpronatie of andere verkeerde standen van de voet, wordt vaak gekozen voor orthopedische inlegzolen. Deze ondersteunen de voet waar nodig en verdelen de druk op de voetzolen.

Wat is het advies van Veld?

Zorg voor een gezonde levensstijl en voldoende rustmomenten. Na zwaar sporten, staand werk of tijdens zwangerschap moeten de voeten kunnen rusten. Zorg ook altijd voor:
  • Goede warming up en cooling down bij het sporten;
  • Een goed opgebouwd trainingsschema;
  • Goed passend schoeisel;
Heeft u vragen over hielspoor? Wilt u weten of orthopedische steunzolen u van uw klachten af kunnen helpen? Wij geven u graag advies. Neem vooral contact met ons op.